Akhirnya jenazah mangsa MH17 pulang ke pangkuan keluarga

Akhirnya jenazah mangsa MH17 pulang ke pangkuan keluarga
Jenazah Mangsa MH17 semasa dikeluarkan dari Ukraine

Selepas 37 hari nahas tragedi MH17 terjadi, kumpulan pertama jenazah mangsa MH17 rakyat Malaysia diterbangkan pulang ke tanah air pada Khamis serta dijadual tiba ke pangkuan keluarga pada Jumaat.

Kepulangan yang dinanti anggota serta waris keluarga, rakan serta rakyat Malaysia ini merangkumi 20 jenazah yang dihantar pulang dalam 17 keranda serta tiga lagi di dalam bekas abu.

Daripada jumlah tersebut, 11 adalah jenazah mangsa MH17 beragama Islam serta selebihnya bukan Islam.

Kesemuanya sudahpun selesai menjalani proses pengurusan jenazah berdasarkan kepercayaan agama masing-masing pada lewat malam Rabu.

Sejak dikenal pasti sebagai rakyat Malaysia sewaktu proses pengecaman serta identiti mangsa di Kem Perubatan Tentera Hilversum, semua jenazah setelah itu melalui lima proses mustahak.

Ia melibatkan langkah-langkah mendapatkan sijil kematian, sijil perubatan, laporan bencana, permit kebenaran penghantaran jenazah serta surat persetujuan pegawai pendakwa raya Belanda bagi jenazah dikebumi ataupun dibakar.

Selesainya proses berkenaan, jenazah setelah itu dipindahkan ke rumah mayat Monuta Innemee, S-Gravenhage di sini, kira-kira 90km daripada Hilversum bagi menjalani pengurusan jenazah berdasarkan kepercayaan agama masing-masing.

Ini termasuk dibakar, disembahyangkan ataupun solat jenazah yang dilaksanakan ketua agama masing-masing serta waris keluarga.

Selepas itu kesemua jenazah dipindahkan ke sebuah rumah penyimpanan mayat berdekatan Lapangan Terbang Antarabangsa Schiphol.

Urusan pemindahan ini merupakan sebagai persediaan sebelum jenazah mangsa MH17 dibawa pulang ke Malaysia dengan pesawat khas Malaysia Airlines (MAS) pada petang Khamis serta penerbangan tersebut dijangka mengambil masa kira-kira 11 jam.

Terkini, 30 rakyat Malaysia mangsa nahas MH17 berkenaan telahpun dikenal pasti. Selain 20 yang tiba di tanah air esok, bakinya belum memperoleh pelepasan dari pihak berkuasa Belanda untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Kerajaan Malaysia merancang untuk membawa pulang kumpulan kedua jenazah pada 24 Ogos ini bagaimanapun ia bergantung kepada proses pengurusan jenazah, dokumentasi serta kelulusan pihak berkuasa Belanda.