Pembinaan menara Mekah ancam Telaga Zamzam

Pembinaan menara Mekah ancam Telaga Zamzam
Pembinaan menara ancam sumber air zam-zam

Dua menara setinggi 420m yang telah dirancang sebagai sebahagian daripada projek pembesaran Masjidil Haram di Mekah, bandar paling suci dalam Islam, telah mencetuskan kebimbangan bahawa pembinaannya boleh mengakibatkan pengeringan sumber air telaga Zamzam.

Kumpulan Saudi Binladin merancang untuk membina dua menara azan tertinggi di dunia pada sisi timur laut dan barat laut Masjidil Haram, setinggi sehingga kira-kira separuh ketinggian Menara Jam Mekah.

Para pengkritik bimbang bahawa bahan letupan yang digunakan untuk mengeluarkan tanah dan gunung di kawasan itu untuk memberi laluan kepada ruang seluas 900 meter persegi boleh mempunyai kesan negatif ke atas sumber air telaga Zamzam.

Sumber air telaga Zamzam yang disebut dalam al-Quran sebagai mukjizat daripada Allah yang telah diberikan kepada Hajar, isteri Nabi Ibrahim dan ibu kepada Nabi Ismail, juga dianggap suci oleh orang Islam.

Walaupun Raja Arab Saudi Raja Abdullah Bin Abdulaziz memulakan satu Projek Air Zamzam untuk memastikan bekalan berterusan air Zamzam pada tahun 2010, kritikan pelan menara nampaknya tidak berapa dihiraukan.

Projek pembesaran Masjidil Haram telah dikritik oleh sesetengah umat Islam kerana tidak mengambil kira tempat-tempat bersejarah yang penting di sekitar Kaabah serta memusnahkan keseluruhannya dari Mekah, tempat kelahiran Nabi Muhammad.

Namun ramai yang lain berpendapat bahawa kerja-kerja pembinaan adalah perlu untuk membantu menangani peningkatan jumlah jemaah haji yang tiba di setiap kali musim Haji.

Oleh kerana penduduk Islam yang semakin meningkat di dunia, peningkatan taraf hidup di kalangan umat Islam serta kemudahan perjalanan yang semakin meningkat, tempat ini sebelum ini bergelut untuk mengatasi kesesakan dalam kawasan yang semakin sesak.