Budak mati dalam kereta bapa

Budak mati dalam kereta bapa

Seorang budak mati dalam kereta bapa selepas ditinggalkan dengan cara tak sengaja selama lebih lapan jam di kawasan letak kenderaan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK), Kuala Nerang semalam.

Budak lelaki itu berusia empat tahun.

Bapanya, Adnan Salleh, 40-an, yang merupakan guru agama sekolah tersebut meninggalkan mangsa, Muhammad Aqil Arfan Adnan di dalam kereta berkenaan sebaik saja sampai di sekolah untuk mengajar kira-kira pukul 7.30 pagi.

Beliau bagaimanapun menyedari anaknya lemas dalam kereta selepas selesai bekerja iaitu kira-kira pukul 4 petang.

Sewaktu ditemui, mangsa dalam keadaan tak sedarkan diri lalu dikejarkan ke Hospital Kuala Nerang, namun disahkan sudah meninggal dunia sebaik saja tiba di situ.

Bapa mangsa dipercayai tak menyedari anak lelakinya yang sedang tidur tertinggal di kerusi belakang keretanya.
Mangsa  adalah anak bongsu dari empat beradik .

Saudara mangsa, Soaid Adam, berkata selalunya Adnan menggunakan jalan Pokok Sena, selepas itu akan mengirim anaknya dahulu ke tadika serta kemudian barulah menghantar isterinya ke SMK Dato’ Syed Ahmad, manakala dia pula akan ke SMK Kuala Nerang.

“Tetapi entah kenapa rutin Adnan bertukar hari ini, beliau melalui jalan Naka serta menghantar isterinya dahulu lalu terus ke SMK Kuala Nerang. Beliau berkemungkinan terlupa hendak menghantar anaknya ke tadika,” katanya.

Menurut Soaid, jarak tadika berkenaan dengan tempat Adnan mengajar tak jauh iaitu kira-kira 150 meter.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, Asisten Komisioner Nashir Ya mengesahkan mendapat laporan mengenai kejadian budak mati dalam kereta bapa itu.

“Punca kejadian masih belum dikenal pasti serta kes disiasat berdasarkan Seksyen 304 Kanun Keseksaan,” jelasnya.