MH370: Malaysia, Australia sumbang RM180 juta usaha cari pesawat

MH370: Malaysia, Australia sumbang RM180 juta usaha cari pesawat

Malaysia dan Australia menyatakan komitmen untuk masing-masing menyumbang AUD60 juta (RM180 juta) dalam usaha untuk mengesan lokasi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang dipercayai “berakhir” di selatan Lautan Hindi pada 8 Mac.

Perdana Menteri Australia, Tony Abbott berkata sumbangan itu adalah sebahagian daripada fasa baharu pencarian di dasar laut bagi pesawat itu di kawasan terpencil lautan itu.

“Ia akan menggunakan teknologi paling canggih yang ada,” katanya dalam sidang media bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di pejabat Perdana Menteri Malaysia di Putrajaya, hari ini.

Abbott sedang mengadakan lawatan rasmi sehari di Malaysia untuk membincangkan isu dua hala termasuk isu kehilangan pesawat MAS Penerbangan MH370 dan Penerbangan MH17 yang terhempas di timur Ukraine pada 17 Julai dan kerjasama perdagangan.

Penerbangan MH370 hilang daripada radar pada 8 Mac ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal. Pesawat itu sepatutnya tiba di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Pesawat Boeing 777 itu masih belum ditemui walaupun pencarian besar-besaran telah dilakukan di selatan Lautan Hindi di barat Perth, tempat pesawat itu dipercayai berakhir. Usaha untuk mencari pesawat itu masih berterusan.

Abbott berkata, Australia berhasrat untuk membina tugu peringatan di kawasan pantai barat Australia sebagai tanda penghormatan terhadap penumpang dan anak kapal MH370.

“Tetapi ia perlu mendapat persetujuan Kerajaan Malaysia dan keluarga (penumpang dan anak kapal),” katanya.

Sementara itu, Najib berkata pada mesyuarat itu, beliau dan Abbott mengulangi komitmen dan sokongan tidak berbelah-bahagi untuk meneruskan misi pencarian pesawat itu.

Beliau berkata, mereka berdua juga sedar dan mempunyai tanggungjawab terhadap keluarga penumpang dan anak kapal MH370 untuk mencari jawapannya.

Najib juga merakamkan penghargaan, bagi pihak kerajaan dan rakyat Malaysia terhadap peranan kerajaan Australia yang menerajui misi itu, termasuk sokongan dan sumber yang dihulurkan dalam misi pencarian pesawat MH370 yang amat rumit dan mencabar.

“Dalam soal ini, kami mengambil perhatian pemeteraian MoU (memorandum persefahaman) antara Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Australia, berkaitan MH370, yang menyediakan rangka kerja dan ruang lingkup lebih luas bagi kerjasama dalam misi pencarian MH370,” katanya. – Berita Harian/BERNAMA